منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الكروان ( الكوكاتيل ) > سؤال و جواب لقسم هواة الكروان

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 12-06-2011, 02:50 AM   #1
وعوده
هاوي

الصورة الرمزية وعوده

61 الحقوني بسرعه :(

السلام عليكم

انا كرواني مثل ما قلتلكم كان واضع بيض يوم 26 /5
وكانو 4 بيضات
والكروان الانثى بقالها يومين تاركه البيض
فقلقت وقلت اكيد البيض من غير كسر
المهم اليوم شفتهم وهم بيحصل تزاوج بينهم
وكنت كل ما اقرب من القفص اشم ريحه مش حلوه
المهم تهورت وفتحت البياضه
لقيت ال4 بيضات سارو 3 في واحده مش لقياها
قلت اكيد بتاكل البيض
اخدت الثلات بيضات
وفتحتهم
وكانت الصدمه
فتحت اول بيضه لقيت دم خرج من البيضه وداخلها جنين لسه مكتملش وكان بيتحرك او النبض موجود
وانصدمت واتقهرت
المهم رميت التلاث بيضات

وسديت البياضه الي انا عملته ده صح ولا غلط اني سديت البياضه ؟؟؟؟؟

وهيه ليه تاركه العش بقالها يومين وواقفه مع الزوج وبيجتمعو مع بعض رغم انه في بيض جوه البياضه ؟؟؟؟؟
؟

وفين البيضه الرابعه راحت ؟؟؟؟؟

يارب سامحني والله مكنتش اقصد اني اقتل الجنين

قديم 12-06-2011, 04:47 AM   #2
<عبود>
هاوي متميز

الصورة الرمزية <عبود>

رد: الحقوني بسرعه :(

خيرها في غيرها

بس انت فتحت بيضه وطلع فيها جنين

ليش رميت باقي البيض؟؟

.والجوز لين قرب فقس البيض

يقل جلوسهم على البيض

وزين سويت انك سديت فتحة العش

لا تخليهم يدخلون البياضه لمدة شهر

...نـضف البياضه وبدل نـشارة الخشب وحط البياضه في الشمس علشان الريحه تروح وتنضف

والبيضه الرابعه يا أن الجوز كلوها <<نـقص كاليسيوم

او اختفت بسبب مجـــــهوول <<مثل ماصار عندي
.

...............................
<عبود> غير متصل  
قديم 12-06-2011, 11:02 AM   #3
النسر!
موقوف

ناقصها بروتين عطها لحوم
النسر! غير متصل  
قديم 13-06-2011, 03:19 AM   #4
الطائــر الغامــض
موقوف

..:: أوولاً أحــب أقــوولج أنــوو مستحيـــــــــل تعــدي الحيــااة بــدوون أغــلاط ومصاائــب وزعــل !! طبيعــي اللــي صــاار !! ::..

..:: ولــوو غيــرج برضــوو رااح يكســر البيــض 100% !! لأنــوو عــداا لهــاا أكثــر مــن شهــر !! ::..

..:: أنتــي تقــوولين شفتــي نبــض !! متأكــدة !؟؟ ممكــن يكــوون تخيّــل وتهيــئ أوو كــاانت تهــتز لــاا أكثــر !! لأنــوو البيضــة لهــاا أكثــر مــن شهــر والفــرخ لســاا مــاا أكتمــل ::..

..:: البيــض كــاان ملقــح ولكــن مــااتت الفــرووخ بـ الغاالــب وهــي لــم تكتمــل بعــد !! ::..

..:: وهــذي المشكلــة تعرفيــن عنهــاا أكثــر وطريقــة علاجهــاا مــن هنــاا : http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=143908 ::..

..:: بـ النسبــة لـ إنــج صكيتــي البيااضــة فـ هــذاا التصــرف صحيــــــــــح 100% وممتــااز !! خليهــاا شــذي مسكووكــة مــدة أسبــووع إلــاا أسبــووعين حتــى ترتــااح الطيــوور ,, وانــ شــااءاللهـ رااح تبيــض فــي أقــرب وقــت لـ كوونهــاا لقحــت وبــدأت مرحلــة تــزاووج وإنتــااج جديــدة !! ::..

..:: بـ النسبــة لـ تركهــاا العــش ,, فـ سبحــاان اللهـ ,, اللهـ وهــب لـ الطيــوور إنهــاا تعــرف البيضــة هــذي خرباانــة ومــاا رااح تفقــص أوو غيــر ملقحــة أوو الفــرخ تووفــى جــووتهاا ,, فـ إمــاا تسيــب البيــض وإمــاا ترميــهـ !! وإنتــي مــن الأأســااس لــوو مــاا رميتــي البيــض هــي بعــد جــم يــووم رااح ترميــهـ عشــاان تبيــض مــرة ثاانيــة !! ::..

..:: البيضــة الراابعــة إختفــت وهــذاا مــوو غريــب لـ درجــة كبيــرة لأنهــاا كثيــر تصيــر !! الأسبـــــاااب : 1_ الأنثــى علمــت بـ خــرااب البيضــة فـ قــررت أنــ تأكلهــاا لـ تتــزووود بـ الكاالسيــووم الموجــوود فــي قشــرة البيــض بــدل رميهــاا !! 2_ البيضــة إنكســرت كســر بسيــط وخــلاص فــاات الأواان وخــربت ,, فــي هـ الحاالــة الطيــوور تكســر البيضــة وتتفتهــاا لأنهــاا خربــت !! وممكــن تفتــت قشرتهــاا مــع النشــاارة ,, 3_ رمووهــاا خــاارج العــش وإنكســرت وتفــتت قشرتهــاا فــي قــااع القفــص ... !! ::..

..:: تحيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــااتي لكــ ::..
الطائــر الغامــض غير متصل  
قديم 13-06-2011, 04:48 AM   #5
وعوده
هاوي

الصورة الرمزية وعوده

[QUOTE=الطائــر الغامــض;2153151]
..:: أوولاً أحــب أقــوولج أنــوو مستحيـــــــــل تعــدي الحيــااة بــدوون أغــلاط ومصاائــب وزعــل !! طبيعــي اللــي صــاار !! ::..

..:: ولــوو غيــرج برضــوو رااح يكســر البيــض 100% !! لأنــوو عــداا لهــاا أكثــر مــن شهــر !! ::..

لا ياالغلا البيض موجود من يوم 26/5 واليوم13/6 يعني البيض بقاله 18 يوم بس مش شهر
ونا لما فتحت البيضه خرج دم منها وقلت اكيد البيضه كانت سليمه وانا اتسرعت في فتحا
وكملت فتح البيضه لقيت جنين لسه مكتملش وكان بيتحرك او بينبض انا مفهمتش الحركه دي ايه
بس الي عرفته انه كان حي بس انا اتسرعت في فتحه

..:: أنتــي تقــوولين شفتــي نبــض !! متأكــدة !؟؟ ممكــن يكــوون تخيّــل وتهيــئ أوو كــاانت تهــتز لــاا أكثــر !! لأنــوو البيضــة لهــاا أكثــر مــن شهــر والفــرخ لســاا مــاا أكتمــل ::..
لا مش تخيل فضل ينبض لمده 5 دقايق لحد ما توفي بس مكنتش عارفه اتصرف
ارجع البيضه وفيه مفتوحه ولا ايه ؛( بس لما تفحصت الجنين لقيته مش كامل كان عندي استعداد انا اعتني بيه بس للأسف

..:: البيــض كــاان ملقــح ولكــن مــااتت الفــرووخ بـ الغاالــب وهــي لــم تكتمــل بعــد !! ::..

..:: وهــذي المشكلــة تعرفيــن عنهــاا أكثــر وطريقــة علاجهــاا مــن هنــاا : http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=143908 ::..

..:: بـ النسبــة لـ إنــج صكيتــي البيااضــة فـ هــذاا التصــرف صحيــــــــــح 100% وممتــااز !! خليهــاا شــذي مسكووكــة مــدة أسبــووع إلــاا أسبــووعين حتــى ترتــااح الطيــوور ,, وانــ شــااءاللهـ رااح تبيــض فــي أقــرب وقــت لـ كوونهــاا لقحــت وبــدأت مرحلــة تــزاووج وإنتــااج جديــدة !! ::..

انا سديت البياضه بورقه كرتون واليوم الصبح لقيتهم واكلين ورقه الكرتون والذكر جالس على فتحه البياضه

..:: بـ النسبــة لـ تركهــاا العــش ,, فـ سبحــاان اللهـ ,, اللهـ وهــب لـ الطيــوور إنهــاا تعــرف البيضــة هــذي خرباانــة ومــاا رااح تفقــص أوو غيــر ملقحــة أوو الفــرخ تووفــى جــووتهاا ,, فـ إمــاا تسيــب البيــض وإمــاا ترميــهـ !! وإنتــي مــن الأأســااس لــوو مــاا رميتــي البيــض هــي بعــد جــم يــووم رااح ترميــهـ عشــاان تبيــض مــرة ثاانيــة !! ::..

مش كانت خربانه هيه الي غريبه سعات تجلس على البيض اكتر من شهر رغم انها عارفه انه فاسد وسعات تترك العش وما تكمل الرقده عليه

..:: البيضــة الراابعــة إختفــت وهــذاا مــوو غريــب لـ درجــة كبيــرة لأنهــاا كثيــر تصيــر !! الأسبـــــاااب : 1_ الأنثــى علمــت بـ خــرااب البيضــة فـ قــررت أنــ تأكلهــاا لـ تتــزووود بـ الكاالسيــووم الموجــوود فــي قشــرة البيــض بــدل رميهــاا !! 2_ البيضــة إنكســرت كســر بسيــط وخــلاص فــاات الأواان وخــربت ,, فــي هـ الحاالــة الطيــوور تكســر البيضــة وتتفتهــاا لأنهــاا خربــت !! وممكــن تفتــت قشرتهــاا مــع النشــاارة ,, 3_ رمووهــاا خــاارج العــش وإنكســرت وتفــتت قشرتهــاا فــي قــااع القفــص ... !! ::..

ممكن

..:: تحيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــااتي لكــ ::..
قديم 13-06-2011, 04:50 AM   #6
وعوده
هاوي

الصورة الرمزية وعوده

ياريت حد يجاوبني بس يقلي انا شاهدت الزوجين يتزاوجون مع بعض
اترك البياضه مفتوحه ولا اسدها ؟
ولو باضتت في القفص والبيض كان ملقح اعمل ايه ؟
وكمان الزوج سعات بيجلس على فتحه البياضه ؟
قديم 13-06-2011, 05:57 AM   #7
الطائــر الغامــض
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وعوده مشاهدة المشاركة
ياريت حد يجاوبني بس يقلي انا شاهدت الزوجين يتزاوجون مع بعض
اترك البياضه مفتوحه ولا اسدها ؟

..:: داامهــم كلووهــاا وشفتيهــم يتزاوجــووا فـ الأفضــل إنــج تتركيهــاا !! عشــاان مــاا تبيــض ع الأرض وتندميــن !! لكــن أنتبهــي مــرة ثاانيــة تضعيــن كرتــوون عندهــم !! لأنــوو الكوكاتيــل يعشقــهـ ويحــب يمضغــهـ بــس هــوو مضــر !! وهـ الشــيء ينطبــق ع ورق الجراائــد أيضــااً !! ::..

ولو باضتت في القفص والبيض كان ملقح اعمل ايه ؟

..:: إنتــي إذاا سبتــي البيااضــة مفتــووحة همــاا انــ شــااءاللهـ مــاا رااح يبيضــووا ع أرض القفــص !! بــس يــااريت تغيــري نشــاارة العــش عشــاان هــذي قديمــة وأكيــد تووصخــت مــن الإنتــااج الساابــق !! ::..

وكمان الزوج سعات بيجلس على فتحه البياضه ؟

..:: يعنــي همــاا يجهــزووا لـ إنتــااج جديــد وانــ شــااءاللهـ تشووفينــهـ قريــب ويفقــص بيضــهـ ^_^ ::..

..:: بـ التووفيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــق لكــ ::..
الطائــر الغامــض غير متصل  
قديم 13-06-2011, 09:17 PM   #8
وعوده
هاوي

الصورة الرمزية وعوده

مشكور اخي ع الافاده
وان شاء الله
الله يعوضني عنهم
قديم 13-06-2011, 09:20 PM   #9
وعوده
هاوي

الصورة الرمزية وعوده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة <عبود> مشاهدة المشاركة
خيرها في غيرها

بس انت فتحت بيضه وطلع فيها جنين

ليش رميت باقي البيض؟؟

.والجوز لين قرب فقس البيض

يقل جلوسهم على البيض

وزين سويت انك سديت فتحة العش

لا تخليهم يدخلون البياضه لمدة شهر

...نـضف البياضه وبدل نـشارة الخشب وحط البياضه في الشمس علشان الريحه تروح وتنضف

والبيضه الرابعه يا أن الجوز كلوها <<نـقص كاليسيوم

او اختفت بسبب مجـــــهوول <<مثل ماصار عندي
.

لا فتحت البيضه التانيه لقيت فيها جنين وبه ريش بس للأسف ميت وكان لونه غريب
يعني مش لونه اللون الوردي الطبيعه كان لونه مشوي اصفر او اخضر ولما فحصته لقيته ميت
اما البيضه الثتالته فمقدرتش افتحها كنت خايفه ليكون بيها جنين واتسبب بقتله مره تانيه

Bookmarks

Tags
الحقوني, بسرعه